JOS EN MARIA HAMANN

BEELDEN VAN NATUURSTEEN, BRONS EN BETON.

    Jos Hamann, 1948, autodidact en docent “beeldend vormen” richt zich veelal op beeldend vormen in keramiek, beton, natuursteen en brons. Zijn stijl is vaak afhankelijk van het gebruikte materiaal. Zijn werk in keramiek is schetsmatig en minder gestileerd; in natuursteen meestal strakker, vooral als de steen wordt gepolijst. Vele beelden hebben een sterk contrast in strakke en speelse delen en laten beweging zien. Beton gebruikt Jos om af te gieten, maar ook modelleert hij hiermee direct. Brons wordt zowel massief en gepatineerd als ook in gespoten vorm op een stijlbepalende ondergrond toegepast.
In het werk van Jos staat de mens centraal. Veel beelden kennen draaiingen en contrasten die wijzen op de interessante eigenschap van het onverwachte in de mens. Het creatief bezig zijn is voor Jos heel belangrijk. Toen zijn zus Maria de academie voltooide zette dat beiden ertoe aan beroepsmatig te gaan werken.
Maria Hamann, 1956, Academie voor Beeldende Vorming te Tilburg, 3-dimensionale vormgeving autonoom en docent handvaardigheid, richt zich op beeldend vormen in natuursteen, hout en metaal. Haar werk is over het algemeen abstract. Intuïtie is haar belangrijkste instrument om tot vorm te komen. Ze begint meestal met een uitgangspunt dat wordt bepaald door het gekozen materiaal of door een thema. Thema’s als ontmoeting, tegenstelling en evenwicht geven spanning aan haar werk. Dit komt tot uitdrukking in de uiteindelijke vorm, maar ook in het gebruik van de verschillende materialen en/of technieken.
De laatste jaren werkt Maria voornamelijk met natuursteen. Ook combineert ze natuursteen en metaal, om in die tegenstelling spanning uit te drukken. Door de universele thema’s, die de uitgangspunten in haar oeuvre vormen, is Maria een veelzijdig kunstenaar. Niets ligt vast hetgeen de toeschouwer uitnodigt een eigen kijk en invulling te geven.
Jos en Maria werken en doceren in hun werkplaats “de Beeldentuin” gelegen in Rijsbergen.