INEKE OTTE

SIERADEN, BEELDEN EN OBJECTEN IN DIVERSE MATERIALEN.

    Reeds 22 jaar ziet Ineke Otte het als een uitdaging verrassende sieraden te maken. Met tomeloze energie schept ze ideeën op uit een voortdurend bruisende inspiratiebron. Haar gedachten en gevoelens probeert ze om te zetten in eigentijdse, licht draagbare en eigen-aardige sieraden.
De fascinerende natuur vormt daarbij het sprankelende middelpunt: de kleurenpracht van rozen en tulpen, de diversiteit aan bloemen, ruisend bamboe, velden met wuivend en lentegroen gras, intens blauwe en wolkenloze luchten, helwitte wolkenflarden tegen een blauwe achtergrond, weerspiegelingen in
water. Diverse keren reisde ze naar de Himalaya en proefde daar van de Boeddhistische mystiek. Zo ontstonden vernieuwende en unieke collecties. Textiel voorzien van gezeefdrukte tekst, papier, rubber, perspex, hout-met-foto en houten sieraden.
Ook keert in haar werk steeds het element transparantie terug. Het werken met giethars, met heldere transparante kleuren en laminaat biedt een inkijkje in de gelaagdheid van sieraden.
Regelmatig geeft Otte zich over aan buitenissigheden, zoals het werken met kunststof ratten. Verwerkt in een halssieraad in combinatie met parels hebben zij een vervreemdend effect op zowel de drager als diens omgeving.
Haar sieraden, tevens vervat in het boek Sieraden, mogen zich verheugen in internationale belangstelling.

Haar grote inspiratiebronnen voor haar beelden en objecten zijn de oneindige weidsheid van wolkenluchten, lichtweerkaatsing, blauwige tinten. En ook verwondering, mysteries, symbolen, rituelen, labyrinten, mythen, religie, intens boeiende indrukken, reizen door Tibet, de grootsheid van de Himalaya. Enorme uitgestrektheid van tijd en ruimte, een mystieke ervaringswereld, een mysterieuze cultuur vol symbolen en inspirerende plekken.
Het labyrint, raadselachtig, fascinerend,
maar altijd leidend naar het centrum.
De mandala, symbool van hemel en aarde, grondpatroon van vele tempels en steden, waarvan het vierkant de aarde symboliseert en de cirkel de oneindigheid en het heelal. Op haar “westerse” manier gebruikt Ineke oosterse, westerse, nieuwe en oude symbolen met en naast elkaar. Ineke (1952 Goes), volgde de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.