MARGRIET OOMEN

OLIEVERFWERKEN OP DOEK EN HOUT.

   
Margriet Oomen, Oosterhout 1952, academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en de Jan van Eyck academie in Maastricht, ziet het schilderen als poging de tijd te vangen in het beeld. Het verstrijken van de tijd zichtbaar maken is een voortdurend proces met fases van verheviging en bezinning, felheid en rust. Tijd wordt materie in elkaar bedekkende verflagen, zodat het voorgaande door het oppervlak van het huidige heen dringt, het nieuwe voortvloeit uit het oude en daaraan diepte, licht en kleur ontleent.
Zo speelt de tijd zijn rol en laten vergankelijkheid en verwering hun sporen achter op de huid van het schilderij. Wat in de tijdstroom wordt opgetild en halfabstract gevangen zijn bakens. Symbolen zoals een kom, tafelblad of fruit zijn wederkerende momenten in het leven die het nu en tekens van bestaan verbeelden.
Margriet gebruikt olieverf verdund met papaver- en standolie, waardoor de kleur niet wordt aangetast. Laag na laag wordt de verf opgebracht, weer gedeeltelijk weggeschuurd zodat uit verschillende lagen een homogene maar genuanceerde eenheid ontstaat. Transparantie zorgt voor diepte en de lichtval maakt de kleuren helder en sprankelend.
In de tekeningen komt haar vrije en ongebonden levenshouding tot uiting en is de versmelting van gedachte en beeld het meest direct. Zij gebruikt de beweging van de hand, potlood, inkt, papier, lijn en collagetechnieken om de ruimte te scheppen.
In haar door tuin omgeven atelier te Bavel vervaagt de grens tussen binnen en buiten. Het wisselende en natuurlijke licht is daar een permanente inspiratiebron. Margriet Oomen is vaste exposant in onze galerie, die ook weer tijdens de hefsttentoonstelling van 2011 met nieuw werk steeds weet te verrassen.